Mopedskolan

Lär dig mer om mopeder, körkort för Eu-moped, säkerhet och annat rör ägande och att köra moped.

OLIKA TYPER AV MOPEDER – VILKA REGLER GÄLLER?


Klass I

EU-moped klass 1 är en moped konstruerad för att köras i max 45 km/h. Mopeden brukar kort och gott benämnas EU-moped. För att få köra moped EU-moped klass I måste du ha körkort, traktorkort (utfärdat före den 1 oktober 2009) eller förarbevis för moped klass I (körkort behörighet AM från den 1 oktober 2009). För att få körkortsbehörigheten AM måste du ha fyllt 15 år, genomgått ett godkänt kunskapsprov på Vägverket samt ha genomfört en utbildning hos en behörig utbildare och examinator. Läs mer på www.korkortsportalen.se. En EU-moped klass I måste vara registrerad hos Vägverket samt ha en registreringsskylt monterad baktill. Det krävs inget kontrollmärke och normalt inte heller kontrollbesiktning. En EU-moped klass I måste vara trafikförsäkrad.

Klicka här för att komma till EU-mopeder klass 1



Klass II

EU-moped klass 2 är en EU-godkänd moped konstruerad för att köras i högst 25 km/h. Motorns effekt får vara högst 1 kilowatt och fordonet behöver inte registreras. För att få köra en moped klass II måste du ha fyllt 15 år, ha förarbevis för moped klass II, körkort för minst behörighet AM eller traktorkort. Läs mer på www.korkortsportalen.se. Om du fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 behöver du inget förarbevis för moped klass II.   En moped klass II ska inte registreras och den har därför heller ingen registreringsskylt. Mopeden måste vara trafikförsäkrad och du måste ha med dig försäkringsbeviset när du kör.

Klicka här för att komma till EU-mopeder klass 2



Äldre moped

Det finns även en typ av moped som är konstruerade för att köras i högst 30 km/h som fortfarande är godkända i Sverige enligt äldre bestämmelser. Reglementet för dessa har mycket gemensamt med EU-moped klass II. Viktigt är dock att denna typ av mopeder måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.

TRAFIKREGLER


Trafikregler för mopeder klass I och klass II skiljer sig.

Följande regler gäller för båda klasserna: • Du måste ha en godkänd hjälm, E- eller SIS-märkt, för att få framföra din moped. Alla hjälmar från KopEnScooter.Nu har är godkända. Hjälmen måste också vara ordentligt fastspänd. • Du får inte köra på motorväg eller motortrafikled med mopeden. • Mopeden ska framföras på vägrenen om sådan finns, annars på körbanan. • Du får skjutsa på en moped om den är godkänd för passagerare. Det får inte färdas fler personer på mopeden än vad den är byggd för.
Regler som gäller endast för moped klass I: • Du får inte köra i cykelfält eller på cykelbanor. • Du får inte köra i körfältet för fordon i linjetrafik, "bussfilen". • Du får inte parkera mopeden på gång- eller cykelbanor och normalt heller inte i cykelställ.

Regler som gäller endast för moped klass II:

• Du ska köra på cykelbanan om det finns en sådan. • Du får köra mopeden i körfältet för fordon i linjetrafik, ”bussfilen”, om körfältet ligger placerat till höger i färdriktningen. • Du får parkera på samma sätt som med en cykel (gäller tvåhjuliga klass II-mopeder). • När en moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får du skjutsa ytterligare: a) ett barn under 10 år på mopeden eller b) två barn under sex år om du själv har fyllt 18 år. Den som kör moped berusad kan dömas för rattfylleri. Detta kan påverka möjligheterna att få körkortstillstånd. Det är straffbart att köra en moped som är trimmad. Vid trimning upphör alla garantier. KopEnScooter.Nu tar seriöst på det ansvar som vilar på oss som säljare av mopeder. Vi varken medverkar eller uppmuntrar till trimning men svarar gärna på frågor från föräldrar som vill veta mer om hur man upptäcker att deras barns moped är trimmad.

ATT TÄNKA PÅ VID KÖP AV MOPED


Klass I

Se till att du får med registreringsbeviset när du köper en moped klass I. Var särskilt uppmärksam om du köper begagnat. När du köper en moped från KopEnScooter.Nu kan du alltid känna dig trygg med ditt mopedköp och du får alltid två års garanti.

Klass II

När du köper en moped klass II ska du begära att få ett typintyg om det är en svensk godkänd 30-moped, eller ett CoC-intyg (intyg om överensstämmelse) om det är en EU-godkänd 25-moped. Var särskilt uppmärksam om du köper begagnat.   Vi vill också varna för privatimport, så kallade sidoimporterade mopeder. Dessa säljs tyvärr av vissa handlare som "godkända" klass II-mopeder. En sådan moped kan som regel aldrig bli typgodkänd i Sverige eftersom grundhandlingar saknas. Mopeden får säljas men inte användas. Mopeden kan ha samma utseende som en svensk godkänd 30-moped, klass II, men har inget svenskt typintyg. Alla klass II-mopeder från KopEnScooter.Nu har CoC-intyg och är godkända i Sverige.

FÖRSÄKRA DIN MOPED

Alla mopeder i Sverige behöver en trafikförsäkring för att få framföras i trafik. Priser mellan olika försäkringsbolag varierar kraftigt. Vår erfarenhet är att Folksam vanligtvis är billigast, men det är alltid värt att kontakta flera försäkringsbolag för att be om priser då de varierar. Kontakta oss om du vill ha hjälp med att teckna din försäkring. En trafikförsäkring kan oftast betalas per månad, kvartal, halvår eller helår. Om du inte använder din moped kan du kontakta försäkringsbolaget och avbryta trafikförsäkringen.   Vagnskada, stöld och brand ingår inte i en trafikförsäkring utan måste tecknas separat. Denna del av försäkringen är normalt sett ganska dyr oavsett vilket försäkringsbolag du väljer. De mopeder av märket Baotian eller Kymco som KopEnScooter.Nu säljer har en märkesförsäkring via Insplanet från endast 1 695 kr per helår där egendomsförsäkring för vagnskada, stöld och brand ingår. Observera att du måste teckna en trafikförsäkring via ett annat bolag för din moped om du väljer detta alternativ.

Klicka här för att se vad det kostar att försäkra din moped hos Insplanet.

Har du A-behörighet på ditt körkort? Om du har körkort för MC rekommenderar vi att du köper en motorcykel, 125cc eller mer. En helförsäkring för en MC kostar normalt mellan 1 500 – 4 000 kr per år. En MC från KopEnScooter.Nu kostar inte mycket mer än en moped men du får mer för pengarna och dessutom lägre försäkringskostnad när du köper en motorcykel i jämförelse med en moped.

VILKEN MOPED PASSAR MIG BÄST?

Storlek och förvaringsutrymmen Om du jämför de mopeder KopEnScooter.Nu säljer är de största skillnaderna på dessa mopeder utrymme för förare, utrymme för passagerare, förvaringsutrymme och däckstorlek. Hur ska du använda din moped? Är förvaringsutrymme viktigt? Har du behov av en moped med bra benutrymme och stora däck eller känner du dig mer trygg på en något mindre moped med mindre däck och en lägre sitthöjd? Vid valet av modell är det viktigt att man sitter ordentligt och bekvämt. Det är också viktigt att mopeden passar det underlag man avser att köra på. Större hjul är att rekommendera på grusvägar och mindre bra underhållna vägar. De större hjulen gör det komfortmässigt mer behagligt att köra på ojämnt underlag. De flesta mopeder har en krok avsedd för en påse eller en väska samt ett utrymme under sitsen där t ex en hjälm kan förvaras. Vissa mopeder har dessutom handskfack och/eller toppbox. På de flesta mopeder som inte har toppbox som standard kan en universal toppbox monteras.

Design

Val av utseende och färg på mopeden är viktigt, du ska självklart tycka om din moped. Har man en moped som man gillar är det roligare att köra den och man blir mer motiverad att hålla mopeden ren. Underhåll är mycket viktigt när det gäller hållbarheten. En väl underhållen moped kan i princip hålla hur länge som helst.

Hur motorn skiljer sig mellan olika modeller

Förr hade alla mopeder 2-taktsmotor. Nästan alla mopeder som KopEnScooter.Nu säljer har 4-taktsmotor. Denna motor är miljövänligare, luktar mindre, är enklare att underhålla och har en tystare gång än en 2-taktsmotor. Vi har givetvis modeller med 2-taktsmotor också då det körmässigt är en smaksak vad man föredrar.

Varför ska man köpa en moped?

Det är kul, billigt, miljövänligt och en härlig känsla att köra moped. Varför sätta sig i en varm bil en het sommardag när man på moped kan känna fartvinden fläkta och ta in alla dofter längs vägen. Instängd i en bil är det inte samma känsla av närvaro helt enkelt.    En stor anledning är den ekonomiska aspekten. Varför betala tusentals kronor i driftkostnader för en bil när en modern moped konsumerar cirka 0,2L/mil. En moped från Baotian eller Kymco är dessutom billig att köpa och att försäkra. Givetvis behöver man fler saker än just mopeden för att få köra den. För att använda en moped krävs bl.a att man har en godkänd hjälm och en försäkring. Hjälmen behöver inte kosta många kronor utan kan köpas från 495 kr och en försäkring behöver heller inte vara så dyr. Ett förarbevis för en moped kostar från 1500 kr vilket är mycket lägre än vad ett körkort för bil kostar. Men om du redan har ett körkort för bil krävs inget extra kort för moped. I stora städer, som Stockholm och Göteborg, undviker du dessutom tullavgifter. Det finns vinterdäck till de flesta mopeder vilket gör att de kan användas året runt. Priset på service och reservdelar varierar beroende på märke, men de fordon KopEnScooter.Nu säljer har mycket prisvärda reservdelar och de lägger hög prioritet på att alltid ha dem tillgängliga.   En annan aspekt är rörligheten. Mopeder är väldigt smidiga fordon. Man tar sig lätt fram i trafiken eftersom de inte tar så mycket plats och har bra köregenskaper. De flesta mopeder har dessutom inga växlar vilket gör dem enkla att köra och lämpliga för de som aldrig förut kört moped. Det är i stort sett bara att gasa, styra och bromsa. De är också mycket lätta viktmässigt. En annan fördel är att det är betydligt enklare att hitta en parkering för en moped jämfört med en bil.

Är det inte farligt?

Självklart ska man alltid vara försiktig i trafiken. På två hjul känns det kanske inte lika tryggt som på fyra hjul och dessutom syns man inte lika bra i trafiken som när man kör bil. Däremot har media haussat antalet olyckor med mopeder under de senaste åren. Om man tar hänsyn till att antalet EU-mopeder i trafik bara på några år ökat med 400% och att det idag finns över 130 000 fordon registrerade som EU-mopeder i Sverige har olyckorna med mopeder procentuellt sett minskat. Dessutom har utvecklingen av mopeder under denna period gått framåt i rasande fart och detta har bidragit till bland annat ordentliga säkra skivbromsar fram på de flesta mopeder. De flesta mopeder som säljs idag är av modellen scooter vilket innebär att de är mycket lätta att köra då det inte finns några växlar utan det är bara att gasa och bromsa. Det finns ett golv som man har fötterna på och de väger inte speciellt mycket vilket bidrar till att körningen underlättas.

Hur du åker säkert på en moped – tips och råd

Det finns flera sätt att öka säkerheten när du färdas på din moped. - Använd kläder som syns. Detta för att andra trafikanter ska se dig bättre då du är rätt ”liten” i trafiken. - Anpassa farten efter rådande förhållanden. Särskilt i till exempel kurvor där det ofta samlas grus som kan göra att mopeden tappar fäste då du svänger. - Se till att andra trafikanter vet vad du ska göra. Blinka i tid när du ska svänga med din moped och ha alltid ett vakande öga på att andra trafikanter är väl införstådda i vad du tänker göra. - Det är också viktigt att vara särskilt uppmärksam när du åker på en väg med mötande trafik eftersom någon av de mötande bilarna kan vara på väg att svänga vänster och alltså korsa ditt körfält. Var även uppmärksam på trafik som kommer in på din väg från höger. De kan ha missat att du kommer eftersom de oftast har blicken inställd på större fordon och lätt kan missa en moped. - Ha alltid båda händerna på styret och båda fötterna på fotplattan när du kör och försök att hålla blicken 20 m framåt så att du upptäcker eventuella hinder i tid. - Kom ihåg att dina backspeglar på din moped ger en begränsad blick bakåt. Det finns alltid en ”död vinkel” som ligger nära dig, både till vänster och höger. Ska du byta fil eller svänga se dig snabbt över axeln också för säkerhets skull. Glöm inte att samma sak gäller för bilister. Även de har en ”död vinkel” där de inte ser dig eller din moped. - Utför en säkerhetskontroll av din moped innan du åker för att vara säker på att dina lampor fungerar (blinkers, fram- och bakljus, bromsljus), att däcktrycket är korrekt, att tutan fungerar och att bromsar och gas fungerar som de ska på din moped. - Om du använder din moped under vintern är det viktigt att använda lämpliga däck. Det finns dubbade däck att köpa till din moped.

Underhåll av en moped

Om du underhåller din moped kommer du att öka dess livslängd och få mindre oönskade problem. - Du ska regelbundet lämna in din moped på en moped- eller MC-verkstad för service för att garanti ska gälla. Serviceintervaller finns angivna i respektive modells användarmanual. - Använd ett kapell då mopeden står still som skyddar den mot smuts, regn och rusk. - Följ angivna råd för inkörning de första 30 milen. Det är framförallt viktigt att du undviker att köra med max gaspådrag under den perioden. - Håll din moped ren och väloljad så sparar du in på utgifter på reservdelar. - Om du inte använder din moped under vintern finns en beskrivning för vinterförvaring att tillgå på hemsidan KopEnScooter.Nu.

Värna om miljön – välj moped

”Välj ett grönare alternativ. Välj tvåhjulingen som både tar mindre plats och har lägre bensinförbrukning än bilen.” Den uppmaningen ger McRF. Enligt en undersökning som tidningen Bike har låtit genomföra är tvåhjulingen miljövänligare än bilen. I och med att tvåhjulingen drar mindre bensin blir också koldioxidutsläppen betydligt lägre än från en bil. - Det går givetvis att sitta fler i en bil än vad det gör på en motorcykel, säger Per Johansson på McRF. Om man tittar på rusningstrafiken i storstäderna sitter det oftast bara en person, max två, i varje bil. Samåkningsprincipen fungerar med andra ord inte riktigt som den borde. Om fler väljer att köra moped eller motorcykel i storstadstrafik kommer köerna bli kortare och trängseln mindre, vilket också resulterar i att de som ändå väljer att köra bil slipper sitta fast i långa köer i samma utsträckning som de gör idag. Resultat blir ett bidrag till en miljövänligare trafiksituation.    McRF företräder de ledande generalagenterna/leverantörerna av mopeder, motorcyklar samt kringutrustning i Sverige.

UTBILDNING OCH PROV FÖR MOPED KLASS I

För att få förarbevis för moped klass I måste du genomgå en särskild utbildning och godkännas vid ett kunskapsprov. Utbildningen innehåller både teoretiska och praktiska moment. Det avslutande provet är teoretiskt. De områden som tas upp under utbildningen är fordonskännedom, trafikregler, trafikens förrädiska situationer och människans begränsade förmåga för att framföra en moped. I utbildningen ingår också manöverträning och praktisk tillämpning av din moped. Kunskapsprovet omfattar 25 – 35 frågor om mopeden, reglerna, människan, riskerna samt miljön. Du måste ha rätt på minst 80 procent av frågorna för att bli godkänd.   Utbildning och examination anordnas bland annat av trafikskolor, motororganisationer, studieförbund och frivilligorganisationer. Utbildare och examinatorer måste vara godkända av Vägverket.

HISTORIK

Den 23 maj 1952 kom beslutet att cyklar med hjälpmotor skulle fritas från registrerings-, skatte-, försäkrings- och körkortsbestämmelserna. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det innebar att ett fordon, mopeden, var körkortsbefriat under vissa förutsättningar. Tidigare fanns det cyklar med hjälpmotorer och så kallade lättviktare (lätta motorcyklar). Ursprungligen var den maximalt tillåtna hastigheten för en svensk moped 30 km/h och åldersgränsen var 15 år. De mopeder av denna typ som finns kvar i dag med typintyg utfärdat före den 17 juni 2003) anses tillhöra klass II. Sedan den 17 juni 2003 får endast mopeder tillhörande klass I och II (klass II = EU25) köpas som nya. 30-mopeder tillhörande klass II får dock köpas och säljas som begagnade mopeder.

Hoppas du fått den information du sökte och att du blivit inspirerad.