Elmopeden har kommit för att stanna. "Det finns i stort sett bara fördelar med en eldriven moped" säger David, som köpte en nu vid årsskiftet för att pendla mellan hemmet och jobbet.

Framtidens fordon är redan här

De bensindrivna mopederna hör snart till en svunnen tid, och det är det nog egentligen ingen som sörjer. Alternativet är ju så mycket bättre. Elmopeden är nämligen snällare mot miljön, billigare i drift – och inte minst tystare än den konventionella bensindrivna varianten. Det finns också andra vinster att göra. Den luktar inte, den har lägre servicekostnad, den behöver inte tankas – och vissa försäkringsbolag har till och med en billigare premie.

De bensindrivna mopederna hör snart till en svunnen tid, och det är det nog egentligen ingen som sörjer. Alternativet är ju så mycket bättre. Elmopeden är nämligen snällare mot miljön, billigare i drift – och inte minst tystare än den konventionella bensindrivna varianten. Det finns också andra vinster att göra. Den luktar inte, den har lägre servicekostnad, den behöver inte tankas – och vissa försäkringsbolag har till och med en billigare premie.

Exempel på skillnad i driftskostnad: En elmoped kostar runt 35 öre per mil, en bensindriven uppemot fem kronor för samma körsträcka. "Elmopeder är ett relativt nytt fenomen, de första riktigt bra från bland annat Niu kom till Sverige så sent som 2017. "Traditionellt sett i Sverige har det varit 15-åringar som har köpt mopeder – men med elmopederna har det vuxit fram en helt annan och ny målgrupp: vuxna människor som använder den för att pendla till jobbet eller för att göra ärenden" säger Mikael Klingberg på KopEnScooter.nu.

Den som väljer att låta elmopeden ersätta en bil har förutom den stora ekonomiska vinningen mycket annat att tjäna på ett byte. De där besvären med att hitta en parkeringsplats blir ett minne blott, det är ofta mycket lättare att hitta en tillräckligt stor ficka för en elmoped än för en bil. I många städer är det gratis att parkera en elmoped, och i Stockholm undviker man dessutom trängeslskatt. Du slipper också det stressframkallande momentet att fastna i bilköer. Med en elmoped går det lätt att kryssa sig fram eller förbi när bilarna står stilla eller kryper i snigelfart.

David, som bor en bit utanför Stockholm men jobbar inne i city och har cirka en mil mellan hemmet och arbetsplatsen, valde vid årsskiftet en elmoped för sin dagliga pendling. Valet föll på en Niu, en kinesisk elmoped som är den dominerande på den europeiska marknaden. Han har inte ångrat sig en sekund. "Det här har blivit ett jättelyft i min vardag. Jag slipper köa och sparar minst en halvtimme varje dag. Det är det ett billigt sätt att pendla och jag kommer fräsch till jobbet, inte svettig som när jag cyklade eller försenad som när jag åkte bil eller kollektivtrafik" säger han, och tillägger: "Dessutom är elmopeden ett transportmedel som är väldigt roligt att köra".